Det är skillnad på förklaring och ursäkt

Det är skillnad på förklaring och ursäkt. Det finns förklaringar till varför skolan sviker elever. Det är ingen ursäkt. När folk i sin yrkesutövning skadar människor är det inte en ursäkt att de bara gör sitt jobb, utan det är enormt svek från samhället att yrken och arbetsuppgifter är utformade så att folk tar skada när allt går ”rätt till”. Det innebär att samhället betalar för att denna skada ska utdelas på oskyldiga människor. Det innebär att skadan ingår i beställningen. Och ja, det är ett svek att yrkesutövare tar skada pga dåliga arbetsförhållanden och arbetsmiljö också. Men det är inte samma svek. Bra arbetsförhållanden och arbetsmiljö borde yrkesutövare få. MEN kom inte och säg att då skulle sveket mot eleverna/klienterna försvinna. För det beror fortfarande på vilken uppdrag samhället betalar yrkesutövarna för att göra med sina nya bra arbetsvillkor! Två olika frågor!

När det gäller bra inkomst som ger hög livskvalitet borde alla få det, inte bara de som har förmåga att utöva ett yrke. Det är en 3:e fråga. Det är fullt möjligt att ha en verksamhet där anställda har bra betalt, bra arbetsmiljö, massa förmåner för att utföra hemskheter mot andra. Observera att jag har inte sagt att villkoren i nuläget ÄR bra för yrkespersoner i skolan, för det är de inte. Men yrkespersoner som påstår att deras klienter kommer att sluta ta skada så fort de själva får bättre villkor: Detta är osmakligt. Det är ett grundlöst påstående, som dessutom får effekten att ni centrerar er själva på bekostnad av en mer utsatt grupp. På bekostnad av en grupp, eleverna, som utsätts för samhällets våld och krav från er, genom er. Ni är mellanhanden. Det är mycket fräckt att begära att elever och f.d. elever ska gå med på bilden av att ni är lika mycket utsatta som eleverna. I de fall när ni faktiskt tar skada som följd av elevs agerande är det något helt annat än skadan ni är delaktiga i att utsätta elever för. Jag skriver det här för att jag hoppas att fler kan inse hur skadligt och hänsynslöst det är att, när någon uppmärksammar de hemskheter elever utsätts för, säga att ”Det beror på dåliga arbetsmiljön vi lärare har. Ge oss bättre villkor!”

Jag har inte konsekvent skrivit ”lärare och elever”, utan ibland yrkesutövare och klienter. Det är för att texten kan appliceras på fler verksamheter (där yrkesutövaren har makt över klienten) än skolan. Den som har ett yrke som innebär att vara mellanhanden som förverkligar kommunens, landstingets och statens dåliga behandling, kan inte vänta sig beröm, medhåll eller förståelse från de grupper som utsätts för den. Jag håller inte med om att allt beror på yrkespersoners dåliga arbetsvillkor och det beror inte på att jag inte skulle känna till dem. Jag behandlar elevers och lärares situationer som olika frågor eftersom de är olika frågor. Med denna text önskar jag få ett stopp på lärare som felaktigt påstår att jag är ”onyanserad” när jag inte går med på att blanda ihop dessa olika frågor. Jag är helt för att yrkespersoner också ska ha bra ett bra liv och inflytande över sin egen situation. Lärare borde får mer makt över sina egna liv? Ja, bra! Lärare borde får mer makt över eleverna? Nej, bu, mindre makt ska det vara!

Texten är en bearbetad version av en tråd jag gjorde på Twitter. Läs gärna Anarkoautism som skriver här om varför lärare inte bör få mer makt (över elever) i skolan.

Publicerat av

Autistiska Manifestet

Autistisk bloggare som skriver om autism, funktionsnedsättning och rättvisefrågor.

2 reaktioner till “Det är skillnad på förklaring och ursäkt”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s