Autister kan förstå saker

”Autister kan förstå saker” verkar kanske som en konstig rubrik. Vad är det för nivå att lägga ribban på? Det finns väl ingen som säger att autister inte kan förstå saker? Men mycket av innehållet hittills på min blogg är faktiskt exempel på situationer där jag möter den utbredda uppfattningen att autister inte skulle kunna förstå saker. Oftast säger man inte det rakt ut. Man säger saker som ”autister har svårt att förstå sociala regler” eller ”autister har svårt att förstå helheten och är bättre på att förstå detaljer”. Och det kan ju vara sant ibland. Men vad drar man för slutsatser? Är det fel på de sociala reglerna? Är det icke-autister som inte ”kan förklara” era sociala regler för autister? Kan en autist ta reda på information om samhällsfrågor och göra ett politiskt ställningstagande? Eller är det helt enkelt autister som inte förstår saker?

Det är en sak att jag kan säga att ”det här förstår jag, men det där förstår jag inte”. Det är en annan sak om någon annan skulle säga ”du förstår varken det här eller det där, och det är på grund av autism som du inte förstår”. Folk tror att jag inte kan förstå regler eller hur saker hänger ihop eftersom jag är autistisk, och samtidigt säger något som inte stämmer med deras uppfattning. Då måste det vara jag som har fel.

Det händer såklart att en viss autist inte (ännu) förstår en viss sak. En och samma person kan ju inte veta och förstå allting i världen. Det gäller dock även för icke-autister. Till exempel brukar icke-autister vara väldigt dåliga på att förstå autister, men de saknar självinsikt om detta. Det är därför ett jätteproblem när uppfattningen att ”jag förstår autister” och ”autister förstår inte saker” kombineras i samma person. Det är tyvärr väldigt vanligt och det leder till att man drar den ena felaktiga slutsatsen efter den andra, och till slut hamnar i att försöka bestämma över oss. Såhär kan stegen se ut:

  1. Jag tror inte hen förstår det här.
  2. Det är fakta att hen inte förstår.
  3. Jag är den som vet vad det beror på att hen inte förstår.
  4. Det är ingen idé att ge information för hen kommer inte förstå den.
  5. Hen kan inte fatta informerade beslut eftersom hen inte kan ta del av informationen.
  6. Jag vet bättre än autisten själv vad som är bra för hen, för jag har ”informationen”.
  7. Det är rätt och rimligt att ta ifrån autister rätten till självbestämmande. Jag hjälper autister genom att fatta beslut och tala över huvudet på dem.

Den 2 april var det Världsautismdagen. En dag som är instiftad av FN. Här står det på engelska om temat för dagen i år (2017):

”Legal capacity is instrumental to the recognition of a person as a human being of full personhood, with the right to take decisions and enter into contracts. However, certain abilities have often been seen as necessary qualifications for full personal autonomy, creating a barrier to full societal inclusion for people with autism.”

Källa: http://www.un.org/en/events/autismday/

Du som inte är autist bör alltså ”uppmärksamma” Världsautismdagen och april genom att verka för autisters rätt till självbestämmande. Det går inte att göra det samtidigt som du talar över huvudet på autister och talar om vissa kognitiva förmågor som nödvändiga för att gillas som en riktig människa.

PS. Det är riktigt jävla osmakligt av icke-autister att hålla på och tala om för autister vad Världsautismdagen handlar om. Autister vet överlägset mest om autism och saker relaterade till autism. DS.

Om Autistiska Manifestet

Jag heter Kai, och är Autist och icke-binär transperson. Jag bloggar på Autistiska Manifestet.
Det här inlägget postades i Okategoriserade, Politik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Autister kan förstå saker

  1. asymmetra skriver:

    En dag hoppas jag att folk ska sluta berätta för mig att jag som autist har problem med, eller inte alls klarar av ”theory of mind”. Tyvärr antagligen inte förrän jag är död eftersom till och med andra autister påstår det här. :/

    Liked by 2 people

    • Ja, det är en väldigt envis myt som jag också fått höra många gånger. Stämmer inte alls på mig.

      Liked by 2 people

      • asymmetra skriver:

        Jag tycker jag är mycket bättre på ‘theory of mind’ än de flesta NT-typer, kanske för att jag manuellt tänker igenom alla tankar, handlingar alla inblandade kan tänkas göra etc. Det är inte bara jag som tycker så heller, de få kompisar jag har brukar alltid be mig om råd när det gäller andra (platoniskt & kärlek) eftersom jag brukar vara den enda som har koll.

        Liked by 2 people

  2. Ping: Svar på kommentar från en förälder som tycker att det är ”lite tråkigt” att jag uttalar mig | anarkoautism

Kommentera

